Eszközhasználat
Amikor megkérdezték a nagy hálózattal rendelkező vezetőket, hogy utólag visszatekintve mit csinálnának másként, 3 dolgot mondtak egységesen.
- Többet szponzorálnának fronton, azaz szélesebbek lennének
- Gyakrabban konzultálnának szponzorukkal és felsővonalukkal
- Több eszközt használnának
Most erről a harmadikról fogok pár szót ejteni, mert talán ez a része a hálózatépítésnek, amit a legkevésbé érez fontosnak valaki, amikor elindul, pedig a hatékonyság csak eszközökkel növelhető igazán. A másolhatóságnak pedig alapja az eszközhasználat.
Mik is a hálózatépítésben az eszközök? Röviden olyan dolgok, amik helyettünk dolgoznak, mégpedig másolhatóan. Ha például valaki elindul egy üzlettel, ahol konkrét termékek fogyasztása a pénz forrása, akkor triviális, hogy minél több terméket érdemes megismernie, hogy ezeket később ajánlani tudja. A legtöbb termékskálával rendelkező cég indulócsomagokat alakít ki, a leggazdaságosabb, optimális induláshoz. Itt általában a termékek ára jóval kedvezőbb, mintha külön-külön vásárolnánk meg őket. Talán a legnagyobb előnye egy indulócsomagnak viszont az, hogy a barátai és ismerősei az illető lakásába tévedve azonnal látják, hogy aki az üzleti lehetőséget ajánlja az komolyan vette a dolgot, és profin indult. Ez két dolgot is elősegít:
- a tudatalattira gyakorol hatást (pl. Ha olyan rossz anyagi helyzetben van a Béla, és mégis megvette az indulócsomagot, akkor valami komoly dolgot láthat benne….)
másolódik.
Az első eszköz számomra is egy indulócsomag volt annak idején. Volt ember a hálózatomban aki folyton kalapácshoz hasonlította, mondván ha van csomagod, akkor kalapáccsal fogjuk a szögeket a falba verni, egyébként csak kézzel, ami véres és fájdalmas meló lenne.
Persze a szponzimtól kaptam hanganyagot, termékkatalógust, és még videókazettát is. A következő szöveggel adta át: Ádám figyelj, ezek a cuccok féltett kincseim, és nagyon profi az információ ami rajtuk található. Ha nem tudod 2-3 napon belül átnézni, illetve meghallgatni, akkor inkább nem adom oda, mert annál többet én sem tudom nélkülözni őket. A cd-n egy olyan srác beszél akinek szintén mérnök a foglalkozása, mint a tiéd. Feltétlenül hallgasd meg, szerintem azonnal rájössz, miért is adtam pont Neked. Egyszóval jól fel volt építve az infócsomag. Meg is hallgattam és már alig vártam, hogy a bennem felmerülő kérdésekre (OK, hogyan induljunk el?) majd megkapjam a választ 2 napon belül.. Az infócsomag a második eszköz amit javaslok, hogy szerezz be, és készíts elő ígéretes jelöltjeid számára.
Kezdőként én is a tőkém összegyűjtésébe fogtam. Tudjuk, hogy nem arról a pénzről beszélek, ami a regisztrációhoz kell, hanem a kapcsolati tőkéről. Akkor még nem volt olyan segédletem mint a Kontaktfüzet. Bárcsak lett volna! Volt ugyanis olyan ember a fejemben, aki nem került a listámra, de rákerült volna, ha a Kontaktfüzetet használom, és nem kellett volna később nekem gratulálni az illető minősüléséhez, egy másik vonalon. Volt már neked is hasonló élményed? Ha nem akarsz ilyet sem magadnak, sem az új indulóidnak, használj profimlm-es Kontaktfüzetet. Másolható, és olyan mint a neve: profi.
Szponzorom aztán rendezvényre is invitált, bár őszintén szólva nem tudtam miért. Miért kellene nekem elmennem valahova ahol több száz emberrel együtt kell összezárva lennem, nem akarok én szektagyűlésekre járni! Aztán azért rávett, mert azt mondta, vannak olyan emberek, akiket egyébként is fontos lenne megismernem, az igazi nagymenők, és velük nem tud máshol engem összehozni. Tudod, kolerikus vagyok, és több se kellett nekem, ha a nagymenők is ott vannak, akkor nekem is ott a helyem köztük. Ha szangvinikus lettem volna, akkor valószínűleg a jó hangulatú bulira hegyezi ki a dolgot, ha pedig melankolikus, akkor a részletes, pontos, precíz, tervezhető voltát hangsúlyozta volna ki az üzleti tréningnek. A flegmatikus arcokkal nehéz csak a rendezvényre való invitálás: nekik oda kell adni a jegyet és el kell kérni az árát. Kb. ennyi.
Nem tudtam akkor, hogy az eszközök közül az egyik legerősebb egy rendezvény, hiszen itt döntést hoznak az emberek a vállalkozásuk és jövőjük kapcsán, és nem kell elmagyarázni nekik, hogy miért lenne érdemes mégis MLM üzlettel foglalkozni. Egyszerűen leesik nekik a rendezvény alatt. Aztán alig tudjuk őket lelassítani. Itt persze kritikus, hogy olyan oldalról világítsd meg a rendezvény jelentőségét, ami a személyiségtípusához (lásd www.személyiségkalauz.hu) a legjobban közelít.
Az MLM vállalkozásod ha profin, dolgozol mindig egy harmadik fél által épül. Ezt a harmadik félt néha eszközök helyettesíthetik. Egy hanganyagon a világ legjobban kereső profi szakemberei mondják el neked a tutit, és ebbe a hanganyagba csak egyszer kell befektetned. Utána több embert is behozhat a hálózatodba. Ugyanígy vannak a dvd-k. Azért gyűjts sok hanganyagot, mert érezni fogod a párbeszédekből amit a jelölttel folytatsz, hogy mi felé orientálódik igazán. A termék, a szolgáltatás, az üzlet, vagy a képzések érdeklik inkább, és így a megfelelő anyagot tudod a kezébe nyomni, persze jól felépítve az előadót, aki rajta beszél.
Amikor a méregdrága fénymásoló elromlott a szerelőt kihívták, és az egy megfelelő helyre irányzott kalapácsütéssel megjavította a készüléket. 30000 ft-ot kért a javításért, mire a másik fél azt kérte, hogy állítsa ki a számlát. A számlán ez állt: Kalapácsütés 10 Ft, Szakértelem a megfelelő pontossághoz 29990 Ft.
Az eszközök néha azért lehetnek nagyon jók, mert hasonlóan ehhez a varázsütéshez tudnak működni. Persze szakértelem kell, hogy a megfelelő anyagot adjuk oda, vagy a megfelelő módon promótáljunk egy rendezvényt.
Vannak széles spektrumban működő anyagok, akár ez a profi MLM magazin is. Üzletembereknek is odaadható, a hálózatépítőknek nem kell féltve elővenniük, akár a metrón is olvashatja valaki, mert elegáns, és reprezentatív. Egy nagy vállalkozó akinek eddig az MLM üzletről csak a szomszéd Marika néni jutott eszébe aki mindig valami krémet ajánlott, egészen másképp gondolkodik, amikor egy profi MLM cikket vagy egy interjút elolvas, ezt tapasztalatból tudom.
Aztán nem elég behozni az embereket, bent is kellene tartani. Erre találták ki a vevőnyilvántartó füzetet. Ha megnézed a gigászi hálózattal bíró embereket, a vevőnyilvántartást profin végzik. Havi egy-két baráti telefonnál nem kell több, és ez nem termékről kell szóljon, hanem az illetőről magáról. Emberi kapcsolatokat és barátságokat építünk itt, ez annyit tesz, hogy tudjuk mikor van névnapja, szülinapja barátainknak, vevőinknek. Gyermekesek számára a róluk való érdeklődéssel egy életre megnyered a szülőt. Persze mivel nem lehet a fejed káptalan ezért forgasd napi-heti szinten a saját vevőnyilvántartó füzeted. Telefonálj, kérdezz, és jegyzetelj. Figyelj rájuk oda. Szolgáld ki őket infóval, ha kérdeznek. Tudtad, hogy azzal, hogy havi szinten felhívod a vevőidet, abba a 90%-ba fogsz tartozni, akik profin végzik a hálózatépítést?
A szakma megítélése ma azon múlik, mennyire intelligensen prezentáljuk a világ legjobb üzleti lehetőségét.
Emberekben felmerül a kérdés (tévhit): Biztos az elején kell csatlakozni, sok embert kell beszervezni, el kell adni termékeket stb. Erre a kérdéskörre pl. megtalálod a választ a magazin egyik tavalyi számában. Sokkal profibb ha eszközökkel kezeled valaki kifogását, mintha Te magyaráznád el, miért nem úgy van ahogy gondolja.
Ugyanilyen módon kapsz technikai instrukciókat, vagy olvashatsz sikertörténeteket, amikkel a jelöltöd úgy tud azonosulni, hogy saját maga olvassa el, nem pedig Te mondod. Mindaddíg amíg Te mondod a dolog nem másolható. Amikor egy eszköz teszi ugyanezt, a dolog objektívvé és másolhatóvá válik.
Van persze egy rossz hírem: Az eszközhasználat sajnos befektetést igényel a részedről, hiszen nem csak az a lényeg, hogy add az anyagokat ki a kezedből, hanem tudd, hogy mit adsz. A kezdeti korszakomban éjjel-nappal hallgattam a hanganyagokat. Nem napi egy cd-t, hogy kulcsemberré váljak, hanem napi legalább kettőt-hármat. Így egy csomó sikertörténet, jól működő mondat, kérdezéstechnika és erőt adó motivációs gondolat birtokába jutottam. Az egyik klasszikus hálózatépítői anyagon például megfogott egy sztori: Ahogyan a kertet ássa föl János az egyszeri parasztember, az ásója megakad egy furcsa kőben. Ahogy kezébe veszi és mustrálgatja ráébred: ez egy gyémánt! Tovább folytatja az ásást és a nap végére már számtalan gyémántot talál, mire átszól a szomszédnak suttogva: Józsi, gyere csak ide! Képzeld el, ma délelőtt ásni kezdtem, és nézd meg mit találtam. Ez a kert tele van gyémántokkal. Gyere át és áss Te is magadnak! Mire Józsi: De nekem nincsen ásóm! János: Hát akkor eriggy a boltba aztán vegyél egyet! Mire Józsi: Vennék én, de tudod mibe kerül ma egy jó asó?
Sokan vannak így amikor az eszközökbe be kellene fektetni. Nem veszik észre, hogy ne az árát, hanem az értékét nézzék.
Még egyszer az első pontra: Szélesítés, Konzultáció, Eszközhasználat.
Szélesítés: Ha egy cd be tud hozni egy vállalkozót az üzletedbe, aki akár komolyabb indulás gyanánt nem is egy hanem kettő indulócsomaggal indul, kiszámolható, hogy hány százalékos megtérüléssel dolgoztál? Gyanítom, hogy nem 5000% hanem ennél még jóval magasabb! Akkor mire vársz? Fektess be a magasabb megtérülés érdekében.
Konzultáció: Ha egy konzultáció úgy ér véget, hogy nem tudod a szponzoráltadnak megmondani, hogy Ő hol találja azt az információt eszköz formájában, amit Te elmondtál neki, akkor nem dolgoztál másolhatóan. Növekedésednek az szab gátat, hogy nem eszközökkel dolgoztál, hanem saját magad adtad át a tudásod. Működni fog, de nem másolódik. Mint tudjuk ez korlátokat emel a növekedésed elé.
Én imádom az eszközöket, mert helyettem dolgoznak, és sokkal profibban mint ahogy én tenném!
Tanítsd meg az embereidet befektetni az üzletükbe, eszközökbe, könyvek, cd-k, magazinok, nyilvántartófüzetek, rendezvények formájában. És fektess Te is be.
Senki nem lehet próféta a saját hazájában. Az eszközeid sem tehetnek téged prófétává. De gazdaggá igen. Jó eszközhasználatot kívánok!